Lekcja trójstopniowa

Ci którzy zaczynają interesować się metodą Montessori już na początku spotykają się z pojęciem lekcji trójstopniowej.Celem lekcji trójstopniowej jest pomoc dziecku w opanowaniu nowych pojęć oraz w następnej kolejności „przeniesienie” nowo poznanych wyrazów z pamięci krótkotrwałej do pamięci długotrwałej. Lekcja trójstopniowa pomaga wprowadzić nową lekcję i prowadzi dzieci  do zrozumienia i opanowania materiału.W obszarze języka lekcje trójstopniowe są używane do zwiększenia ,wzbogacania i poszerzania słownictwa dziecka. Ćwiczymy sposobu prezentacji lekcji trójstopniowej kilka razy aż poczujemy się swobodnie pokazując ją dziecku.

Pierwsza faza – nazewnictwo

Okres ten jest ogólnie dość krótki, ponieważ po prostu zakłada nadanie obiektowi nazwy.

  1.  Wskaz na pierwszy przedmiot np. pies i powiedz:  „To jest pies”.
  2. Powtórz kilka razy nazwę wyraźnie i powoli : “To jest pies. Czy  możesz powtórzyć pies ? Pies”.
  3. Tak samo przedstaw  drugi i trzeci obiekt (np. wąż i ptak)
  4. Gdy wszystkie 3 obiekty zostaną nazwane, przejrzyj je po raz ostatni, wskazując każdy z nich i mówiąc jego nazwę.

Jest to znany fakt, że łatwiej zapamiętać przedmiot na początku i na końcu listy a najtrudniej zapamiętać  element w środku. Przy podejmowaniu decyzji, co umieścić jako 3 pojęcia , umieścić obiekt, który masz pewność, że dziecku jest najbardziej znany w środku, aby zwiększyć jego szanse na sukces. Pierwszy i ostatni przedmiot powinien być nieznanym, nowym  przedmiotem.

Drugi faza – Rozpoznawanie i kojarzenie

  1. Przeorganizuj  obiekty i poproś dziecko, aby pokazało konkretny przedmiot.
  2. „Pokaż proszę węża”
  3. „Czy możesz umieścić  ptaka w mojej ręce?
  4. Wskazując na miejscu na stole ,powiedz: „Proszę umieścić tutaj psa”
  5. Włóż ptaka do koszyka
  6. Trzymaj psa w ręce

Okres ten jest znacznie dłuższy niż pierwszy ,rozszerza o manipulację i ruch przedmiotami. Ta manipulacja oraz ruchu zwiększa  pamięć kinestetyczną i wzmacnia zapamiętywanie nazw przedmiotów. Istnieje wiele rozszerzeń drugiego okresu ,które mogą być używane do utrzymania zainteresowania dziecka. Ruch uczyni lekcje bardziej atrakcyjną i pozwoli dziecku być bardziej zadowolonym z lekcji i bardziej kreatywnym.

Trzecia faza – Przywołanie z pamięci

  1. Umieść 3 przedmioty z powrotem przed dzieckiem
  2. Wskaż pierwszy przedmiot i zapytaj : „Co to jest?”
  3. Powtórz to samo z drugim i trzecim obiektem

Jest to okres „testu”. To jest istotny moment ponieważ po raz pierwszy dziecko zostanie poproszone o przypomnienie sobie i powiedzenie nazwy przedmiotu. Ważne jest, aby kontynuować do tego momentu tylko, gdy czujesz, że dziecko jest zadowolone. Jeśli dziecko nie jest w stanie przypomnieć sobie nazwy obiektów wystarczy jeszcze raz podać nazwy i  zakończyć lekcję tak aby dziecko nie czuło się , jakby mu się nie udało. Często jest tak ,że dziecko radzi sobie dobrze w pierwszej i drugiej fazie lekcji ,ale nie daje sobie rady z trzecią fazą.Nigdy nie poprawiamy dziecka ,być może nie jest to jeszcze ten moment i pomoc ta jest zbyt trudna lub powodem może być ,że druga faza została zbyt mało razy powtórzona.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s