Klasyfikacja warzyw – Korzeniowe

W warzywnikach przydomowych najczęściej uprawiana jest marchew, burak ćwikłowy. Uprawa tych warzyw nie jest trudna. Warzywa korzeniowe nie wymagają wielu zabiegów pielęgnacyjnych. Warzywa korzeniowe mają długi okres wegetacji oraz umiarkowane wymagania pokarmowe, wysokie wymagania wodne i świetlne, uprawia się je głównie z siewu wprost do gruntu.

Tak więc do warzyw korzeniowych zaliczamy marchew ,pietruszka seler, burak ćwikłowy. Marchew ,pietruszka i seler należą do rodziny Baldaszkowatych ( Umblelliferae ) , a burak do rodziny Komosowatych (Cheneopodiaceae) . Gatunki te są roślinami dwuletnimi, w pierwszym roku uprawy wykształcają korzeń spichrzowy , w drugim roku wyrastają pędy kwiatostanowe. W uprawie we własnych ogródkach uprawiamy je w cyklu jednorocznym. Częścią jadalną warzyw korzeniowych są oczywiście zgrubiałe korzenie spichrzowe.

DSCN9829

Materiał :

Potrzebny będzie  kosz/taca a w nim zdjęcia lub /i prawdziwe obiekty ( ile uda nam się pozyskać) :

  • batat
  • burak ćwikłowy
  • maniok jadalny
  • marchew
  • pietruszka
  • seler korzeniowy
  • topinambur
  • etykieta

 

Przygotuj etykietę z napisem KORZENIOWE i umieść ją w koszu. Przygotuj zdjęcia warzyw lub /i prawdziwe warzywa ,włóż do koszyka. Koszyk warzyw  korzeniowych mamy gotowy.

Tu znajdziecie gotowe karty do prezentacji ,karty te mogą posłużyć do lekcji trójstopniowej lub w tej prezentacji używając tylko jednego zestawu albo bez podpisu albo z podpisem.

Prezentacja: 

Usiądź z dzieckiem na podłodze,weź koszyk  roślin korzeniowych i powiedz ,że masz coś specjalnego dla niego. Rozłóż dywanik i postaw przed sobą koszyk.

Powiedz:”To jest koszyk  roślin korzeniowych. Wcześniej zapoznaliśmy się z roślinami psiankowatymi.Dziś będziemy rozmawiać o roślinach korzeniowych.” Połóż  koszyk u góry dywanika .Weź etykietę z nazwą  i pokaż dziecku jak się pisze „korzeniowe” ,niech powtórzy nazwę. Połóż etykietę  po prawej stronie koszyka ,wyjaśnij dziecku ,że wszystkie przedmioty w tym koszu są to rośliny korzeniowe.

Weź przedmiot z koszyka i powiedz:” To jest marchew”. Połóż ją  pod koszykiem i etykietą. „To  jest marchew , roślina korzeniowa.”

Weź kolejny obiekt z  koszyka i powtórz to samo co wcześniej.

Kontynuujesz aż wszystkie przedmioty z koszyka zostaną rozłożone . Przeczytaj jeszcze raz etykietę z nazwą .Wskaż na każdy przedmiot  i nazwij je. „Te wszystkie rośliny są to rośliny korzeniowe.”

Pozbieraj wszystkie przedmioty i etykietę i włóż do kosza.

Jeśli dziecko jeszcze nie zna nazw wszystkich warzyw z prezentacji dobrze jest przedstawić mu to za pomocą lekcji trójstopniowej.

Zachęć dziecko aby samo pracowało z koszykiem.

Mycie, wycieranie, obieranie ,krojenie itp. świetna lekcja życia praktycznego. Chłopcy tym razem pokroili warzywa na plasterki ,paski i upiekliśmy w piekarniku :).

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s