Mapowanie naszej ulicy

Od mapowania małych miejsc przechodzimy powoli do mapownia coraz to większych. Dziś mapujemy ulicę.

Potrzebny materiał :

  • papier do mapowania/ kartka z bloku
  • kredka / ołówek
  • podkładka do pisania

DSCN9849

Zastanów się nad bezpiecznym miejscem poza domem ,gdzie dziecko będą mogło spokojnie mapować . Zrób kontrolną mapę ulicy.

Przypomnij dziecku o mapie pomieszczeń w domu : pokoju ,kuchnia itp. i w jaki sposób to wyglądało. Powiedz ,że dziś będziecie tworzyć mapę waszej ulicy przed domem.Przypomnij ,że mapa to obraz ,który opowiada nam historię. Mapa waszej ulicy opowie wam historie o tym jakie budynki /domy znajdują się na niej i tuż obok waszego domu.

Weźcie papier ,coś do pisania ,mapę kontrolną i wyjdźcie na zewnątrz.

Ustańcie na przeciwko waszego domu i powiedz: „To jest nasza ulica ,będziemy ją dziś mapować.” Jeśli ulica ma nazwę dodaj: „Nasza ulica nazywa się  ……

Zapytaj dziecko czy ten kawałek papieru jest tak duży jak ulica przed waszym domem. Na pewno odpowie ,że nie więc odpowiedz:”Masz rację,nasza kartka/papier jest mniejszy niż nasza ulica przed domem. Mapy mogą pokazywać duże miejsca ,czyniąc je mniejszymi.

Połóż papier na  podkładce lub sztaludze. Powiedz ,że masz zamiar wykorzystać ten papier tak jakby to była ulica przed waszym domem. ” Narysuje nasz dom” -wskaż na niego i narysuj . Teraz wskaż na budynek obok waszego domu po lewej stronie i powiedz: ” To jest dom/budynek (wskaż na niego) i narysuje go jako następny obok waszego domu.” Narysuj go. Następnie rysuj budynek na prawo od domu,potem na przeciwko domu ,a następnie po lewej stronie i prawej od tego budynku.

Podpiszcie wasz dom -można wpisać numer domu na budynku lub pod nim. Podpisz ulicę jej nazwą. Gdy skończysz pokaż dziecku jak wygląda twoja mapa ulicy. Przypomnij : „Mapa to obraz , który opowiada nam historię. Mapa naszej ulicy opowiada nam historię o tym jakie budynki/domy znajdują się na naszej ulicy.

Wskaż na każdy z kształtów od lewej do prawej i od góry w dół i powiedz co to są za budynki.” To jest nasza ulica”. Możesz podpisać swoją pracę.( Uśmiecham się zawsze wtedy ,bo mój młodszy syn podpisuje swoje prace  „Kacper wspaniały” 🙂 )

Odnieście materiały na miejsce. Pracę możecie schować do swoich teczek.

Mapować możecie inne ulice np. ulicę na której mieszkają dziadkowie ,ciocia ,koleżanka itp.

Działania te pomagają w usprawnianiu koordynacji ręka-oko ,ćwiczeniu koncentracji , kontroli, zdolności przygotowywania map oraz przygotowuje do pisania dzieci w wieku 3,5 r i więcej .

Miłej pracy 🙂

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s