Wprowadzenie do tworzenia map-pierwsze prymitywne mapy

Mapa to obraz, który opowiada nam historię. Mapy pokazują duże miejsca ,w taki sposób aby wyglądały na małe. Mapy pokazują miejsca, które są wysoko. Niektóre mapy pokazują nam pogodę, podczas gdy inne mówią nam gdzie znaleźć miejsca ,rzeczy oraz jak przejść z jednego miejsca na drugie.

Pierwsze mapy były kreślone kijem w błocie, następnie na ścianach jaskiń. Późniejsze mapy wykonywane były w glinie,jedwabiu, w postaci mozaiki na podłodze ,na wygarbowanych skórach np. cielęcych, pergaminie , papierze itp. Dziś mamy mapy na komputer, GPS- system nawigacji satelitarnej.

Nauka zajmująca się mapami to kartografia a rysownik map to kartograf.

Pierwsza symboliczna mapa była prosta i dziecinna. Symbole używane były do wskazania konkretnych rzeczy jak góry, jeziora, siedliska ludzkie.

Co potrzebujemy do dzisiejszej prezentacji?

Taca a na niej:

  • taca mniejsza na której znajduje się piasek (biały/kolorowy) lub mąka
  • mapa kontrolna z mapą (do wykonania wg własnego pomysłu lub można skorzystać z mojego,widocznego na zdjęciu po niżej)
  • zdjęcia starych map ( z internetu lub własne)
  • mały dywanik

Rozłóż dywanik ,postaw na nim tacę ,zaproś dziecko do prezentacji. Weź narysowana przez ciebie mapę i połóż przed dzieckiem. Wskaz na symbol księżyca i powiedź : ” To jest symbol księżyca.” Nakreśl ten symbol na piasku swoim placem. Potem wskaż na góry i powiedź ” To jest symbol gór”. Narysuj je na piasku. Postępuj tak z każdym symbolem:drzewo, ,woda, małe t-pee, duże t-pee. Gdy skończysz popatrz na swoją mapę a następnie potrząśnij tacą i pozwól to samo zrobić dziecku.

 

Dla urozmaicenia możesz zamiast maki czy zwykłego piasku do tacy wsypać kolorowy piasek.

Gdy skończycie rysować mapę na piasku,możesz pokazać przykłady zdjęć z dawnymi mapami.

Dziecko może narysować swoją prymitywną mapę na kartce papieru.

Moi chłopcy po prezentacji na podwórku zaczęli kreślić mapy na kamieniach

Celem prezentacji oprócz wprowadzenia dziecko w świat mapowania są ćwiczenia koncentracji, koordynacji ręka-oko,zdolności śledzenia symboli,przygotowanie do pisania itp. Lekcje można pokazać już 3,5 latkowi.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s