Wstęp. Taca historii.

Od czego możemy zacząć aby wprowadzić dziecko w świat historii.

Przygotuj sobie tacę a na niej połóż

  • minutnik
  • klepsydrę
  • stoper
  • zegarek (mogą być różne zegarki np. zegarek na rękę, zegarek kieszonkowy )
  • 1-2 kalendarze

Zrób etykietę na której napiszesz wyraz „historia”. Ja swoja etykietę zrobiłam pisząc w wordzie wyraz „historia” (można napisać samemu),następnie wydrukowałam i zalaminowałam. Etykietę połóż na tacy.

DSCN0249

 

Weź przygotowaną tacę i usiądź z dzieckiem na podłodze. Powiedź ,że masz dla niego coś specjalnego i chcesz się tym podzielić z nim. Postaw tacę przed dzieckiem i powiedź ,że to jest „taca historii”. Wskaż na etykietę na tacy i przeczytaj „historia”. Powiedź dziecku ,że historia jest nauka o która bada jacy ludzie ,jakie miejsca i rzeczy zostały zapisane na naszej ziemi. Każdy przedmiot na tacy jest używany do doświadczeń jak śledzić ludzką historię.

Podnieś minutnik i powiedź: „To jest minutnik. Ten minutnik pomaga nam śledzić czas. Śledzenie czasu jest częścią historii. Historia jest nauką, która bada jacy ludzie ,jakie miejsca i rzeczy zostały zapisane na naszej ziemi”.

Podnieś zegarek i powiedź: „To jest zegarek. Ten zegarek pomaga nam śledzić czas. Śledzenie czasu jest częścią historii. Historia jest nauką, która bada jacy ludzie ,jakie miejsca i rzeczy zostały zapisane na naszej ziemi”.

Podnieś klepsydrę i powiedź: „To jest klepsydra. Ta klepsydra pomaga nam śledzić czas. Śledzenie czasu jest częścią historii. Historia jest nauką, która bada jacy ludzie ,jakie miejsca i rzeczy zostały zapisane na naszej ziemi”.

Powtórz tak ze wszystkimi przedmiotami z tacy.Powtarzaj słowo „historia” wskazując na tacę.

 

Po skończonej prezentacji odłóż przedmioty na tacę ,a tacę na półkę.

Możesz na tacy ułożyć inne przedmioty odmierzające czas lub badających historię

Możesz zwrócić dziecku uwagę na to jak brzmi minutnik, powiedzieć ,że używa się go w kuchni np. odmierzając czas gotowania jajek.                                                     Porozmawiajcie o tym w którą stronę porusza się wskazówka.

Jak przesypuje się piasek w klepsydrze, możecie zmierzyć za pomocą stopera ile trwa przesypywanie piasku w niej.

Porozmawiajcie o tym jak wygląda kalendarz, co dziecko na nim widzi (cyfry ,dni tygodnia, miesiące).

Dzięki prezentacji dziecko poszerza swój zasób słów (historia, minutnik, zegar, klepsydra. kalendarz i inne). Prezentacje można zrobić już z dzieckiem w wieku 2,5 roku.

 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s