Cyfry i żetony- liczby parzyste i nieparzyste

Na nowej stronie tez znajdziecie lekcje na temat cyfr i żetonów :

http://edukacjadomowamontessori.pl/cyfry-i-zetony-liczby/

Kolejną pomocą którą możemy wprowadzić są cyfry i żetony. Oryginalne pudełko jest przedzielone na dwie części ,w jednej są wycięta cyfry od 1- 10 a w drugiej przegródce jest 55 żetonów. Ja pokusiłam się o samodzielne wykonanie pomocy ponieważ jest to bardzo proste. Przygotowałam karty z cyframi na wordzie, wielkośc moich kart to 10cm  x 12 cm, wydrukowane karty zalaminowałam. Żetony również można wykonać z papieru i zalaminować .Ja wykonałam żetony z foli czerwonej foli magnetycznej, ponieważ miałam zakupione wcześniej magnetyczne cyferki do kompletu zrobiłam żetony ,które łatwo można przyczepić w kuchni do lodówki gdzie często odbywa się wiele naszych zabaw. Wielkość moich żetonów to 2 cm średnica.

 

Rozkładamy nasza pomoc na dywanie,wyjmujemy z pudełka karty z cyframi i prosimy by dziecko ułożyło je w szeregu w kolejności odliczając od 1 . Gdy już mamy wszystkie poprawnie rozłożone  zapytaj ile żetonów położymy pod jedynką. Jeśli dziecko odpowie ,że jeden ,powiedz „Tak ,położymy jeden pod kartą z cyfrą jeden”. Układamy tak pozostałe żetony.

 

Kiedy dziecko poprawnie rozkłada żetony pod kartami z cyframi,możesz zacząć wprowadzać pojęcie liczby parzystej i nie parzystej.

Usiądź z dzieckiem na podłodze , a następnie poproś aby ułożyło karty od 1 do 10. Jeśli już to zrobi ,zapytaj ile ma butów. Dziecko powie „Dwa”,odpowiedz „Dobrze „. Zapytaj ile ma skarpetek ,ile rękawiczek, odpowie „Dwie”. Powiedz ,że ma w takim razie parę butów,parę rękawiczek i parę skarpetek.

Zapytaj ile to w takim razie para? Dziecko powinno odpowiedzieć :”Dwa”.

Powiedz dziecku ,że rozłożycie żetony w parach i sprawdźcie ,które liczby mają pary. Możesz zapytać czy „1” ma parę,dodaj ,ze jeden jest samo i odwróć kartę z „jedynka „.Zapytaj o „dwójkę”,tak dwójka ma parę. Czy 3 ma parę? Nie bo trzy nie tworzy pary ,zostaje nam jeden żeton bez pary. Poproś aby dziecko odwróciło kartę.

Postępuj tak ze wszystkimi pozostałymi .Niech dziecko przeczyta karty które zostały wybrane i nazwij je liczbami parzystymi.

To samo robimy z liczbami nieparzystymi,czyli zakrywamy liczby parzyste.

Aby utrwalić materiał możemy ćwiczyć z żetonami na kilka sposobów.

  • dzielimy wybraną liczbę żetonów pomiędzy siebie i dziecko; „jeden dla ciebie jeden dla mnie” itd. ,sprawdzanie czy mamy po równo
  • układanie żetonów parami ,można wprowadzić inny kolor dla liczb parzystych ,inny dla nie parzystych; my stosowaliśmy do tego piankowe ozdoby w dwóch kształtach z takim zimowym akcentem -gwiazdki nieparzyste, bałwanki parzyste…

 

 

 

  •  pokazywanie że liczba nie zależy od układu  elementów zbioru

 

 

Celem ćwiczeń z użyciem tej pomocy jest m.in. zapoznanie z pojęciem parzystości i nieparzystości liczb, umiejętność tworzenia zbiorów od 1 do 10.,umiejętność łączenia cyfr z odpowiednią liczbą elementów,przygotowanie do dodawania. itp.

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s