Ortografia jest fajna cz. 1 – Homonimy

Witam, odsyłam również na moją nową stronkę edukacjadomowamontessori.pl

Zjawisko homonimii jest bardzo interesujące, dotyczy bowiem wieloznaczności (polisemii) wyrazów. Homonimami nazywa się wyrazy o identycznym brzmieniu lub pisowni (czasem i brzmieniu, i pisowni), ale o różnym znaczeniu, często też o różnej etymologii, kategorii gramatycznej i odmianie, np.

bród i brud,masaż i masarz, romb i rąb, chart i hart, zważyć i zwarzyć

Wśród homonimów wyróżniamy: homofony ,czyli takie wyrazy, które mają identyczne brzmienie, ale różnią się pisownią i znaczeniem, np.

morze i może , lud i lut

oraz homografy lub homogramy, tzn. wyrazy mające identyczną pisownię, różniące się jednak wymową i znaczeniem, np.

zamarzać [zamar-zać] – zamarzać (kogoś głodem) [zamażać]; cis [wym ci-s] -dźwięk i cis [ćis] -roślina.

W ramach ciekawej nauki ortografii przygotowałam dla starszego syna karty z trudnościami ortograficznymi . Karty na których na jednej stronie jest wyraz np. może-morze ,natomiast na odwrocie znaczenie tegoż wyrazu może – móc coś zrobić, mogę lub partykuła ; morze- naturalny zbiornik wodny,część oceanu. Druga osobna karta to wyłącznie wyjaśnienie znaczenia danego wyrazu.

Przykład kart do ściągnięcia tu

DSCN0243

 

Rozkładamy na macie ,dywanie przykłady homofonów. Np. lód, lud, lut i prosimy dziecko aby przeczytało. Dla mojego syna było zaskoczeniem gdy zaczął czytać i okazało się ,że wyrazy, które inaczej są napisane ,wymówił  prawie identyczne. I w tym momencie następuje tzw. efekt „wow” -„Jak to możliwe mamo”  🙂 .

DSCN0245

Następnie zapytaj dziecko czy może podać znaczenie wyrazów ,które przeczytało. Zapewne niektóre z wyrazów będą mu znane. Podaj dziecku karty ,których wyjaśnienie potrafiło podać, niech ułoży obok . W następnej kolejności podaj mu pozostałe karty i niech samo przeczyta i spróbuje dopasować wyjaśnienie do wyrazu.

DSCN0246

Dzieci same mogą pracować z kartami i sprawdzać czy dobrze dopasowały karty do siebie ponieważ każda karta na odwrocie jest opisana ,wystarczy ją odwrócić i skontrolować z tym co samo dopasowało,a to kolejny fascynujący moment kiedy odwraca kartę i sprawdza poprawność wykonania swojego zadania.

DSCN0247

Praca z tymi kartami pomaga w prosty i ciekawy sposób uczyć się ortografii i  wzbogacać słownictwo.

 

 

 

5 uwag do wpisu “Ortografia jest fajna cz. 1 – Homonimy

  1. W bardzo obrazowy sposób można nauczyć dzieci znaczenia homonimów, jestem zafascynowana takim pomysłem.Bardzo proszę o przesłanie mi pozostałych kart. Wiesława

    Polubienie

Dodaj komentarz