Wstęp do matematyki

Montessori uważała że dzieci rodzą się z konkretnym typem umysłu,  umysłem z naturalną skłonność do porządku ,zdolnym dokonywać ocen i obliczeń,logicznego i dokładnego myślenia,zdolność do dostrzegania zależności między różnymi rzeczami ,do klasyfikowania i szacowania.  Montessori nazywała to „umysł matematyczny” – termin zapożyczony od francuskiego fizyka i filozofa Blaise Pascala.  

Pośrednim przygotowaniem do rozumienia pojęć matematycznych są ćwiczenia z życia praktycznego oraz pomoce sensoryczne. Ćwiczenia praktyczne to między innymi wyliczenia ile potrzebujemy wody i płynu aby coś umyć,wykonują to w logicznym porządku. Uczą się precyzji i koncentracji tak potrzebnej w nauce matematyki. Pomoce sensoryczne pomagają natomiast w porządkowaniu wg. kształtu , koloru, wielkości ,smaku czy zapachu.

Matematyka podzielona jest na 5 grup

  • pierwsza grupa przygotowuje dziecko do liczenia od 1 do 10 dając możliwość korzystania z belek numerycznych, wrzecion, kart ,liczników, schodów z koralików itp.
  • druga grupa obejmuje system dziesiętny,w którym używamy złotego materiału. Dziecko zapoznaje się z kategoriami : jedności ,dziesiątki, setki, tysiące.
  • trzecia grupa zajmuje się  operacjami matematycznymi z wykorzystaniem złotego materiału. Dzieci poznają koncepcje i proces dodawania,odejmowania,mnożenia i dzielenia.
  • czwarta grupa wprowadza kolorowe łańcuchy pereł. Działania matematyczne, które przeprowadzane są na pomocach sensorycznych przenoszone są w sferę abstrakcyjną.
  • piata grupa to materiały służy do myślenia  abstrakcyjnego -gry wężowe, kręgle ułamkowe itp. Dzieci pracują na pomocach, ale działania przeprowadzają w głowie.

Zatem powtórze :

Ludzki umysł jest z natury matematyczny i każde dziecko ma potencjał, żeby go rozwinąć.  Podczas zajęć matematycznych metodą Montessori dzieci wykonują zadania , które rozwijają logiczne myślenie, precyzję oraz rozumienie pojęć matematycznych. Dzięki ćwiczeniom przy użyciu atrakcyjnych pomocy dzieci budują pewność siebie, rozwijają koncentrację oraz z przyjemnością rozwiązują zadania matematyczne.

W kolejnych wpisach pokaże co i jak prezentować naszym najmłodszym aby matematyka była poznawaniem i odkrywaniem świata.

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s