Wstęp do nauki czytania

Czytanie to szczególna forma komunikowania się między sobą ludzi. Wynalezienie pisma było jednym z największych wynalazków, którego twórcą okazał się człowiek. Stało się to jednym z najistotniejszych elementów jego rozwoju. Dziś czytanie należy do podstawowych i niezbędnych umiejętności każdego człowieka. Nauka czytania jest podstawowym elementem dziecięcej edukacji a ogromne znaczenie mają metody, za pomocą, których się to czyni. Metoda nauki powinna być dobrana indywidualnie do dziecka. Powinna rozpocząć się, gdy dziecko wykaże zainteresowanie pismem i słowem drukowanym.

Tak naprawdę dziecko od poczęcia przebywa w świecie dźwięków. Mowa bierna (zasób słów, które dziecko rozumie) rozwija się wcześniej od czynnej. Sfera ta rozwija się nieświadomie, poprzez pokazywanie i nazywanie rzeczy oraz zjawisk z najbliższego otoczenia. Dziecko przechodzi przez naturalne fazy rozwoju mowy – głużenie, gaworzenie, etap wyrazu i zdania. Obserwuje i naśladuje wszystko co się dzieje wokół niego , w tym odgłosy zwierząt , urządzeń czy pojazdów.

Według koncepcji Montessori nauka pisania poprzedza naukę czytania. Punktem wyjścia w przygotowaniu dzieci do nauki czytania są lekcje językowe oparte o materiał zmysłowy oraz inne zajęcia, w trakcie, których dziecko uczy się mówić i poszerza zasób słownictwa poprzez skojarzenia z konkretnymi działaniami. M. Montessori wrażliwość na pisanie i czytanie umiejscawia pomiędzy 3 a 6 rokiem życia. Dziecko w tym okresie ma zdolności do myślenia symbolicznego, tzn. interesuje się znakami i ich znaczeniem, tak samo jak słowami i ich sensem.

Montessori uważa, że uczenie się języka pisanego i samego pisania jest prostsze niż przyswajanie języka mówionego. W wieku, o którym mowa dziecko przechodzi okres percepcji, w którym szczególnie silnie rozwijają się odczucia zmysłowe i pamięć, a do postrzegania znaków pisemnych przygotowują dziecko ćwiczenia sensoryczne, metodyczne kształcenie myślenia i powstające skojarzenia w psychice. Na wprowadzenie pisma najkorzystniejszy jest moment, gdy dziecko ma około 4 lat.

Na temat pisania jeszcze wspomnę w następnych wpisach,dziś chciałabym się skupić bardziej na pośrednim przygotowaniu do pisania i czytania,rozkładania wyrazu na części,izolowania głosek w wyrazach,do wzbogacania słownictwa (pisałam o tym tutaj). Między etapem pisania, a nauką czytania może minąć wiele miesięcy w zależności od indywidualnych predyspozycji dziecka.

Podstawowym ćwiczeniem dla tego momentu mogą być zabawa w gry dźwiękowe. Kilka takich propozycji przedstawiam w kolejnym wpisie tu. Zapraszam.

 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s